Monday, April 11, 2016

8 Simptom Kekurangan Vitamin C Yang Boleh Membahayakan Kesihatan

Tahu ke Vitamin C ni tidak boleh dibuat di dilam badan manusia?

Tidak seperti haiwan yang boleh menghasilkan Vitamin C sendiri.

Maknanya manusia mesti mendapatkannya daripada makanan yang dimakan seharian.

Buah oren antara sumber Vitamin C yang boleh kita makan seharian.

Ada makan buah oren ni setiap hari ke????Hehe...Berapa biji???Banyak ke? Saya selalu juga makan, tetapi bukan hari-hari..sebiji atau paling banyak 2 biji kan?..

Di antara makanan lain yang kaya dengan Vitamin C ini adalah seperti buah betik, jambu batu, brokoli dan bayam.

Mari kita lihat 8 simptom kekurangan Vitamin C ini di dalam badan:-

  • Keletihan - Pada peringkat awal, seseorang yang  kekurangan vitamin C akan cenderung untuk mudah letih dan kekurangan tenaga.Keletihan  kronik juga merupakan gejala beberapa penyakit  lain, jadi ianya bukanlah gejala khusus kekurangan Vitamin C dalam badan.
  • Perubahan 'mood' - Individu dengan kekurangan vitamin C boleh menjadi cepat marah atau selalu 'mood swing.
  • Berat Badan - Penurunan berat badan secara tiba-tiba.
  • Sendi dan otot sakit -Sakit kronik di kaki atau sendi boleh menjadi tanda-tanda kekurangan Vitamin C.
  • Lebam - Individu dengan kekurangan vitamin C akan cenderung untuk mudah lebam
  • Skurvi - Gusi senang berdarah, gusi tidak sihat.
  • Rambut dan kulit kering - Perubahan pada rambut dan kulit juga boleh memberi isyarat bahawa badan tidak mendapat cukup vitamin C dan vitamin serta mineral penting yang lain.
  • Jangkitan - Apabila seseorang individu tidak mempunyai vitamin C yang cukup dari masa ke masa, ia boleh memberikan kesan negatif ke atas penyembuhan luka dan melawan jangkitan.Secara umumnya sistem imun badan akan melemah.

Sustained Release Vita C- Vitamin C dibebaskan secara semulajadi secara berterusan!

Setiap tablet Vitamin C mengandungi 7.5 biji hidangan buah termasuk kulitnya (500mg) dan pembebasan 1.5mg Vitamin C tersebut ke dalam tubuh kita setiap jam. Ujian klinikal telah membuktikan Vitamin C di dalam 2 tablet Vitamin Shaklee (dalam jurang masa 5 jam) kekal dalam plasma darah selama 24 jam.

Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid (25% bioflavonoid diekstrak daripada kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C complex.Ia mempunyai kemampuan meningkatkan Vitamin C dalam tubuh kita,melegakan inflamasi,menentang infeksi,bakteria dan radikal bebas.

Kebaikan Vitamin C Shaklee:-


  • Membentuk kolagen dan merangsang pembentukan kolagen.
  • Memperbaiki simptom pendarahan- kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah,lebam kulit,lambat pulih bila cedera,kult kering ,ruam kulit dan kulit kasar.
  • Peningkatan sistem imun-membina sel drah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik ,membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman,megukuhkan sistem imun juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan symptom flu dan selesema.
  • Memerangi kanser- antioksidan yang tinggi yang mampu meningkatkan interferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-Cells untuk melawan sel-sel kanser dan membuang bahan kimia yang berbahaya dari tubuh denga berkesan. Juga menghapuskan radikal bebas sebelum menyerang sel-sel kita.
  • Mencantikkan kulit- Membantu kulit lebih cerah, melambatkan penuaan dan meyekat pembentukan pigmen yang menyebabkan jeragat.
  • Memperbaiki insomnia- Membnatu memperbaiki insomnia , stress, masalah berkaitan mental seperti keresahan.
  • Mengekalkan kolesterol sihat – Ianya mampu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghindarkan arteriosclerosis,thrombus,menghalang pendarahan dalaman,hidung berdarah,pendarahan serebral dan skurvi.


Semoga bermanfaat.

Berminat untuk mendapatkan suplemen atau makanan tambahan hubungi saya.Konsultasi PERCUMA 24/7.

Junaidah Ahmad - 012-9085360

0 comments:

Post a Comment